شلنگ قلیان یانی قلیان لولهای توخالی و انعطافپذیر است
که برای حملِ سیالات از یک محل به محل دیگر طراحی شدهاست.
گاهی اوقات به شیلنگ، لوله نیز گفته میشود، در حالی که شیلنگ نرم و انعطافپذیر است
لوله سخت و محکم است. معمولاً شلنگ به صورت استوانهای است
که سطح مقطعی دایرهوار دارد. در طراحی شلنگ عوامل متعددی نظیر کاربرد
و عملکرد شلنگ، اندازه، فشار، وزن، طول، سازگاری شیمیایی،
و چند معیارِ دیگر بهطور مستقیم و غیرمستقیم دخیل است.
شلنگ قلیان از یک ماده یا ترکیبی از مواد مختلف نظیر نایلون، پلیاورتان، پلیاتیلن، پیویسی، لاستیک طبیعی یا لاستیک سنتزی بر اساس محیطزیست و فشارِ موردنیاز ساخته میشود.
مکانیزم کار قلیان
هنگام مکش مصرف کننده از نِی قلیان ،با کم شدن فشار هوای بالای ظرف آب ، دود حاصل از سوختن تنباکو به داخل آب کشیده میشود و به سمت نی یا شلنگ قلیان و در نهایت از آن خارج میشود.این مکانیزم به نوعی مکانیک سیالات است
مکانیک شارهها یا مکانیک سیالات (به انگلیسی: Fluid mechanics) یکی از شاخههای وسیع در مکانیک محیطهای پیوسته را تشکیل میدهد. مکانیک سیالات هم با همان اصول مربوط به مکانیک جامدات آغاز میشود، ولی آنچه که سرانجام آن دو را از هم متمایز میسازد، این است که سیالات بر خلاف جامدات قادر به تحمل تنش برشی نیست. با دانستن این مسئله معادلههایی برای تحلیل حرکت سیالات طرحریزی شدهاست. این معادلات به احترام ناویه و استوکس دو ریاضیدان بریتانیایی و فرانسوی به نام معادلات ناویه-استوکس نامیده میشوند. درس مکانیک سیالات از دروس اساسی بسیاری از رشتههای مهندسی در دورههای کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بهشمار میرود.
تاریخچه
تا اوایل قرن بیستم مطالعه سیالات را اساسا دو گروه هیدرولیکدانان و ریاضیدانان، انجام میدادند. هیدرولیکدانان به صورت تجربی کار میکردند، در حالی که ریاضیدانان توجه خود را بر روشهای تحلیلی متمرکز کرده بودند. آزمایشهای وسیع و اغلب مبتکرانه گروه اول اطلاعات زیاد و ارزشمندی را در اختیار مهندس کاربردی آن روز قرار میداد. البته به علت عدم تعمیم یک نظریه کارآمد این نتایج دارای ارزش محدودی بودند. ریاضیدانان نیز با غفلت از اطلاعات تجربی مفروضات آن چنان سادهای را در نظر میگرفتند که نتایج آنها گاه بطور کامل با واقعیت مغایرت داشت.